Dołącz do czytelników
Brak wyników

Optymalne wykorzystanie zasobów działu utrzymania ruchu na przykładzie fabryki autobusów – Volvo Polska

Artykuł | 14 grudnia 2020 | NR 5
0 86

W obecnych czasach praca działu utrzymania ruchu to nie tylko usuwanie bieżących awarii. Działy te coraz częściej zajmują się szeroko pojętym „inżynieringiem” i wspomaganiem procesów produkcyjnych. O tym, dlaczego dział UR w Volvo Polska nazywa się działem inżynierii fabryki, o podziale obowiązków między poszczególnymi komórkami działu, stosowanymi narzędziami Lean i TPM oraz przygotowaniami do przerwy remontowej przeczytacie Państwo w poniższym artykule.

 

Na początek kilka słów o samej firmie Volvo, a w szczególności o fabryce autobusów we Wrocławiu. Volvo Polska to część Grupy Volvo – jednego z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych oraz morskich i przemysłowych układów napędowych.  Grupa Volvo dostarcza również kompletne rozwiązania finansowe. W Polsce Volvo obecne jest od lat 70. XX w., kiedy to firma ugruntowała swoją pozycję w sprzedaży samochodów ciężarowych. Na początku lat 90. Volvo rozpoczęło we Wrocławiu działalność przemysłową. W 1996 r. otwarto tu fabrykę autobusów, a kolejne lata zaowocowały rozwojem firmy i rozszerzeniem zakresu jej działalności.

Obecnie Volvo Polska to:

  • fabryka autobusów Volvo Buses,
  • organizacje sprzedaży autobusów Volvo Buses, samochodów ciężarowych Volvo Group Trucks Sales oraz maszyn budowlanych Volvo Maszyny Budowlane Polska,
  • organizacja wspierająca klientów przy zakupie produktów Grupy Volvo – Volvo Financial Services,
  • centrum usług wspólnych – Group IT, Accounting & Company Control, HR Services,
  • technologia, marketing i sprzedaż oraz dział zakupów Volvo CE,
  • organizacje odpowiadające za usługi logistyczne, dostawę części zamiennych do klientów oraz zakupy nieprodukcyjne – funkcjonujące w ramach Group Truck Operations.

Volvo Polska Centrum Przemysłowe Autobusy we Wrocławiu jest obecnie największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy.

Działalność wrocławskiego zakładu obejmuje cały proces dostarczania produktów, począwszy od projektowania konstrukcji oraz adaptacji według specyfikacji klientów, poprzez produkcję, aż po jednostki komercyjne i wsparcie po sprzedaży. Na przestrzeni lat, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, fabryka sukcesywnie zwiększała liczbę produkowanych pojazdów. W 2014 r. z linii produkcyjnej fabryki Volvo we Wrocławiu zjechał dziesięciotysięczny autobus.

W ostatnich latach fabryka została gruntownie zmodernizowana. Zostały wprowadzone nowoczesne metody zarządzania produkcją i organizacją pracy, takie jak np. VPS – Volvo Production System. Jest to metoda oparta na zasadach Lean Manufacturing, stosowana w celu zwiększania efektywności produkcji i podnoszenia jakości produktów, a także w celu doskonalenia sposobów pracy, zarówno w obszarze produkcyjnym, jak i w biurach.

W 2010 r. we wrocławskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Od tego czasu firma Volvo dostarczyła ponad 2200 zelektryfikowanych autobusów operatorom transportu publicznego w Europie. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric.

W strukturach Volvo Wrocław 6 lat temu dział utrzymania ruchu nazwano inżynierią fabryki (ang. Plant Engineering). Wynika to z faktu, że poza standardowymi zadaniami, jakimi zajmują się zazwyczaj działy UR, dochodzą nam dodatkowe zadania z pogranicza inżynierii i procesu produkcyjnego.

Wraz z nową nazwą działu zmieniła się też struktura organizacyjna i tym samym dział utrzymaniu ruchu podlega bezpośrednio dyrektorowi produkcji. Była to jedna z lepszych decyzji ostatnich lat. Maksymalnie skróciła się ścieżka eskalacji oraz informacji zwrotnej.

Inżynieria fabryki składa się z z mistrza, liderów zmianowych, zespołów pracowników fizycznych, specjalisty ds. wypo...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy