Wybrane działania wspierające rozwój kompetencji pracowników

Zarządzanie i finanse

Każdy przedsiębiorca dąży do tego, by jego firma cieszyła się samymi sukcesami. Nie jest to jednak kwestia przypadku, ale szczegółowo przemyślanego i zaplanowanego działania.

 

REKLAMA

​​

Dynamiczne przemiany gospodarcze, globalizacja, wzrastająca konkurencja i oczekiwania klientów stawiają przed przedsiębiorstwami produkcyjnymi wymóg nieustannych zmian nie tylko w dziedzinie nowych technologii i poszerzania obszarów jej działalności, lecz także często w kwestii podstawowej – utrzymania i pozostania na rynku. Sukces każdej organizacji tworzą zatrudnieni w niej ludzie. To oni są głównym zasobem firm produkcyjnych, gdyż na właśnie ich pracy opiera się sens istnienia całej organizacji.

W sytuacji ciągłej transformacji przedsiębiorstw, wprowadzania nowych modeli biznesowych pracownicy muszą sprostać większym niż kiedykolwiek wcześniej wyzwaniom odnalezienia się w nowym otoczeniu ekonomicznym, związanym z poszerzaniem zakresu swoich kompetencji i presją permanentnego rozwoju nie tylko „twardych” umiejętności branżowych, ale i tych „miękkich” – interpersonalnych. Kompetencje miękkie wykorzystać można w sektorze zarządzania przedsiębiorstwem lub w codziennej pracy w zespole pracowników produkcyjnych, szczególnie kiedy produkcja sklasyfikowana jest bardziej jako pracochłonna (przeważają nakłady pracy ludzkiej) niż kapitałochłonna czy materiałochłonna.

Pracodawca dysponuje szerokim wachlarzem form wpierających rozwój pracownika. Najbardziej popularnymi formami kształcenia kompetencji miękkich pracowników i dostosowywania do zmieniających się potrzeb organizacji są: szkolenia, wraz z coraz powszechniejszymi pochodnymi ich webinariami, studia podyplomowe, coaching i mentoring. Zanim jednak przejdziemy do realizacji działań, warto je wcześniej starannie zaplanować.

 

DIAGNOZA POTRZEB ORGANIZACJI

Istotą diagnozy potrzeb organizacji jest zebranie wszystkich danych i informacji, które ukierunkują dalsze działania. Warto odpowiedzieć sobie na kluczowe pytanie: jakie potrzeby są naprawdę ważne i niezbędne aktualnie do realizacji w firmie?

Rozpoznaniem potrzeb mogą zająć się osoby pracujące w działach tzw. miękkiego HR lub wyspecjalizowane firmy zewnętrzne – szkoleniowe, doradcze. Większe znaczenie od tego, kto wykona, ma to, w jaki sposób i na jakim poziomie zostanie to wykonane. Narzędziami do zbierania potrzeb rozwojowych pracowników...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Służby Utrzymania Ruchu”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy