Dołącz do czytelników
Brak wyników

Autonomiczne utrzymanie ruchu – jak postawić mu odpowiednie cele?

Artykuł | 7 stycznia 2021 | NR 1
0 77

Cele AM to cele TPM. Szczegółowo jednak dla operatora to także wykrywanie problemów podczas regularnego czyszczenia sprzętu, zabezpieczenia urządzenia przed zanieczyszczeniami, skuteczne zarządzanie smarowaniem, ale przede wszystkim – branie odpowiedzialności za powierzoną maszynę, a w konsekwencji wpływ na organizację, jej rozwój, czyli na własną przyszłość.

 

Przemysł, w jakim przyszło nam pracować, jest światem maszyn. Każda branża, czy to rolnicza, wydobywcza czy produkcyjna, opiera się na parku maszynowym. Maszyny w mniejszym bądź większym stopniu zastępują człowieka w żmudnych czynnościach, które można ustawić w sekwencję i powtarzać. Maszyny to również świat sam w sobie. Sposoby komunikacji urządzeń z użytkownikiem czy urządzeń między sobą to zagadnienia, na których skupiają się inżynierowie wszelkich specjalności, organizacji i narodowości. Szeroko rozpowszechniona obecnie informacja na temat czwartej rewolucji przemysłowej (przemysł 4.0) też dotyka tych zagadnień. Pomimo tego, że techniczny świat jest coraz doskonalszy, to nadal prawdziwe jest stwierdzenie, które usłyszałem kiedyś od jednego z moich przełożonych: „Panie Piotrze, to przecież tylko technika – ona się psuje”.

 

TPM – narzędzie na wielką skalę

I jak nie zgodzić się z takim stwierdzeniem? Fakt jest taki, że czy to mechaniczne, czy elektroniczne, czy jakiekolwiek inne urządzenia, w końcu się zużywają, psują czy niszczą. Dlatego oprócz rozwoju techniki ważnym, a może i kluczowym elementem świata inżynierskiego jest właściwa eksploatacja i utrzymanie urządzeń jak najdłużej w jak najlepszej kondycji. Poszukując rozwiązań, diagnostyki czy sposobów na eksploatację, można natknąć się na szereg rozwiązań. Jednym z nich z pewnością jest TPM. Często to narzędzie z obszaru Lean Manufacturing jest sprowadzane do prostego wykonywania przeglądów, w szczególności przez operatora. Nie sposób się nie zgodzić, że stanowi to jedną z podstawowych funkcji narzędzia Total Productive Maintenance. W tym artykule skupię się jednak na jednym z filarów TPM, czyli Autonomicznym Utrzymaniu Ruchu, który ma odpowiadać za zero braków, zero wypadków, zero marnotrawstw, zero przestojów i wysokie morale pracowników.

 

Autonomiczne Utrzymanie ruchu – budowanie odpowiedzialności

„Tak, jest to szczytna idea” – słyszę czasami od kolegów UR-owców czy osób, z jakimi rozmawiam o tym narzędziu. „Ale co zrobić, by to wdrożyć?” – pytają po chwili. Mając już trochę doświadczeń z utrzymaniem ruchu w różnych zakładach, wdrażając też TPM czy organizując szkolenia, często zastanawiałem się, od czego najlepiej zacząć, by osiągnąć sukces – by TPM faktycznie stał się takim narzędziem, jakie będzie pomagało osiągać cele „samych zer”. Im dłużej pracuję w branży, tym bardziej odkrywam, że zero marnotrawstw, brak wypadków, minimalizacja defektów czy przestoj...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy