Serwis nie śpi, by spokojnie spać mógł ktoś

Artykuły Technologie Automatyzacja i robotyzacja

Eksperci doskonale znający potrzeby maszyn i robotów, a przy tym wyposażeni w specjalistyczną wiedzę, skuteczne procedury naprawcze i odpowiednie narzędzia gwarantują bezproblemową produkcję – zawsze na sto procent, zawsze na czas.

Nic na świecie nie trwa wiecznie. To stwierdzenie znakomicie opisuje maszyny, które – pracując w trudnych warunkach przemysłowych – w naturalny sposób ulegają zużyciu. Wiedzą o tym zarówno producenci technologii podkreślający potrzebę regularnej konserwacji, jak i użytkownicy, którzy poszukują sposobów, by maksymalnie wydłużyć żywotność parków maszynowych, a jednocześnie zminimalizować ryzyko niepotrzebnych wydatków. A jest o co walczyć, bo nieplanowany przestój linii kosztuje słono, nawet kilka tysięcy euro za minutę. 

REKLAMA

​​

Dobry serwis, czyli jaki?

Dostęp do bieżącego wsparcia technicznego, a także odpowiednia opieka nad maszynami to podstawa sukcesu w produkcji. Kiedyś do niesprawnej maszyny wzywano konserwatora, który znał się na wszystkich maszynach w zakładzie. Ten czas się jednak skończył. Dotyczy to w szczególności coraz bardziej zaawansowanych technicznie środków produkcji, bazujących na technologii CNC i wyposażonych w szereg funkcji i złożonych układów. Obecnie liczy się znajomość technologii, odpowiednia profilaktyka i prawidłowa dbałość o kondycję maszyn, a także umiejętność diagnozowania i analizowania danych, które decydują o skuteczności i szybkości usunięcia ewentualnej awarii. 
W powszechnej opinii dobry serwis to taki, który jest łatwo dostępny, gwarantuje wsparcie profesjonalnej i doświadczonej kadry, a także jest dobrze wyposażony w niezbędne narzędzia oraz części zamienne. Nie do przecenienia jest możliwość korzystania z elastycznego wsparcia specjalistów zawsze wtedy, gdy jest taka potrzeba – w szczególności w soboty czy niedziele, gdy najczęściej dochodzi do awarii. Ta elastyczność ma olbrzymie znaczenie zwłaszcza w długiej perspektywie – kiedy okres trwania gwarancji już dawno dobiegł końca, a maszyna nadal wykonuje swoje zadania w fabryce i nie ma określonego terminu wycofania z użycia.

FANUC – Service First

Przykładem firmy, która usługi serwisowe traktuje z taką samą powagą jak rozwijanie swoich innowacyjnych produktów, jest japońska firma FANUC. Twórcy koncernu od sześciu dekad dostarczającego na globalny rynek technologię CNC, roboty i obrabiarki przemysłowe, wychodzą z założenia, że potrzeby klientów są bardzo różne, tak jak i modele ich produkcji. To oznacza, że serwis i wsparcie techniczne muszą być elastycznie dopasowane do wszelkich, nawet najbardziej specyficznych potrzeb i dostępne na wszystkich lokalnych rynkach, do których docierają produkty marki FANUC. 
Firmowe motto „Service First” zobowiązuje, dlatego w FANUC-u panuje przekonanie, że niezależnie od tego, czy celem jest zwiększenie wydajności maszyny, czy wydłużenie czasu jej użytkowania, serwisant powinien być zawsze skoncentrowany na kliencie i jego aktualnych wymaganiach produkcyjnych. Wychodząc naprzeciw tej konieczności, FANUC oferuje wiele rozwiązań ułatwiających planowanie prac utrzymaniowych, konserwację prewencyjną, a także zapewnia skuteczną pomoc techniczną w nagłych przypadkach. 

Serwis na dobre i złe czasy

Zakłady produkcyjne, które są użytkownikami produktów marki FANUC, mogą liczyć na wsparcie inżynierów w całym cyklu życia maszyn lub robotów – od pierwszego kontaktu, poprzez uruchomienie, aż po ich codzienną eksploatację.
Zaplecze serwisowe producenta, obejmujące sieć ponad 500 serwisantów w całej Europie, jest nastawione zarówno na pomaganie producentom w sytuacjach awaryjnych, jak i wspieranie ich w działaniach prewencyjnych, zapobiegających występowaniu poważnych awarii. W razie potrzeby serwisant jest w stanie dotrzeć do klienta szybko, z odpowiednim pakietem narzędzi, wstępną diagnozą i głową pełną pomysłów, co znacznie przyspiesza proces naprawy.
Z uwagi na to, że producent przywiązuje wagę do szczegółów i precyzyjnie monitoruje czas od zgłoszenia awarii do momentu rozpoczęcia pracy serwisanta, a także faktyczny czas przestoju maszyny lub robota, istnieje możliwość określenia przeciętnego czasu usunięcia awarii. Ze statystyk firmy wynika, że w większości przypadków nie wymaga to więcej niż 24 godzin. Wysoka skuteczność i kompleksowa pomoc sprawiają, że wielu producentów może spać spokojnie. 

Drugie życie robota

Ciekawą możliwością współpracy z serwisem firmy FANUC jest oferta odnowy robotów, szczególnie przydatna m.in. w sytuacjach, gdy robot wykorzystywany na danym odcinku linii przestaje być potrzebny, np. w przypadku jej rozbudowy. Wówczas klient może zwrócić się do producenta z prośbą o odnowienie robota. W ramach usługi FANUC – korzystając z odpowiednich narzędzi i podzespołów (nowych lub regenerowanych) – przywraca robotowi drugą młodość, a w efekcie oferuje szansę zastosowania go w nowym projekcie robotyzacji w zupełnie innym obszarze linii. Usługa cieszy się dużym zainteresowaniem klientów, ponieważ pozwala w optymalny sposób wykorzystać dotychczasowe zasoby i w bardzo elastyczny sposób współpracować z partnerem technologicznym w dalszym rozwoju produkcji. 

Części zamienne – dostępne w całym cyklu życia produktu

FANUC udostępnia klientom tylko oryginalne części zamienne (opracowane i wyprodukowane w fabrykach FANUC) wraz z 12-miesięczną gwarancją producenta. Co ważne – każdy użytkownik może mieć pewność, że FANUC będzie dostarczał zamówione części w całym okresie eksploatacji produktu, nie krócej niż przez okres 25 lat od momentu zakupu produktu. W przypadku gdy część nie będzie już dostępna, producent naprawi podzespoły w Europejskim Centrum Napraw FANUC w taki sposób, by uzyskać zgodność z oryginalnymi specyfikacjami jakości, wpływając tym samym na przedłużenie żywotności użytkowanych maszyn czy urządzeń. 
Warto dodać, że regenerowane części zostają objęte taką samą gwarancją jak części nowe i że nie ma tu „ograniczeń wiekowych” – centrum naprawia nawet 30-letnie silniki, płytki drukowane PCB, Teach Pendanty oraz sterowania CNC. Europejskie Centrum Napraw FANUC, wspierane przez japońską centralę, bazuje na najnowocześniejszym sprzęcie badawczym, oryginalnych częściach zamiennych marki FANUC, a także wieloletnim doświadczeniu specjalistów w obszarze obsługi i rozwoju efektywnych przyrządów diagnostycznych. 

Sklep internetowy FANUC

W celu ułatwienia klientom sprawdzania stanów magazynowych części, cen i możliwości ich dostarczenia do konkretnych zakładów, FANUC stworzył intuicyjną wyszukiwarkę (www.estore.fanuc.eu), dzięki której użytkownicy znajdą ponad 60 tys. oryginalnych części zamiennych dostępnych on-line 24/7. Producent oferuje możliwość zakupu nowych części z atrakcyjnym rabatem, w przypadku gdy klient zdecyduje się zwrócić uszkodzoną część. Sklep internetowy FANUC oferuje również bezpłatną przesyłkę ekonomiczną.

Usługa Dedykowanego Magazynu Części 

To wyjątkowa propozycja firmy FANUC stworzona w celu zapewnienia użytkownikom dostępu do kluczowych części zamiennych bez konieczności ich magazynowania. W praktyce oznacza to, że klienci korzystający z usługi mają nieograniczony dostęp do interesujących ich części. Firma FANUC magazynuje części i wydaje je na życzenie klienta w ściśle określonych, wspólnie ustalonych terminach. Korzyścią wynikającą z tej usługi jest ograniczenie kosztów magazynowania, możliwość korzystania ze stałej ceny, a także ograniczenie ryzyka, że część nie będzie dostępna w przypadku konieczności pilnej wymiany.

Przeglądy okresowe

Wszystkie maszyny i urządzenia w środowisku produkcyjnym wymagają regularnych przeglądów. Umożliwiają one stałe monitorowanie stanu technicznego maszyn, a także podejmowanie decyzji dotyczących realizacji zalecanych działań serwisowych. W związku z tym, że nie wszystkie działania serwisowe można prowadzić bez zatrzymania produkcji, a straty z powodu przestojów mogą być znaczne, warto prowadzić prewencyjne przeglądy okresowe w ściśle zaplanowanych terminach. Częstotliwość wykonywania przeglądów w dużym stopniu zależy od warunków środowiska, jakie panują w zakładzie, jak również od trybu pracy maszyny (1, 2 lub 3 zmiany). Firma FANUC pierwszą wizytę serwisową zaleca po 12 miesiącach pracy. Kolejne wizyty są planowane indywidualnie w zależności od wyników diagnostycznych uzyskanych podczas przeglądu.

Usługi reaktywne – wskaźnik napraw przy pierwszej interwencji wynosi 99,7 PROCENT

FANUC zachęca swoich klientów do korzystania ze standardowych bądź spersonalizowanych umów serwisowych, które mają na celu przyspieszyć czas reakcji serwisu w przypadku potrzeby wykonania naprawy. Szeroki wachlarz usług oferowany przez firmę FANUC pozwala nie tylko na wybór najbardziej odpowiedniego wariantu, ale także umożliwia łączenie poszczególnych propozycji w dowolnych konfiguracjach, tak aby efekt spełniał indywidualne oczekiwania.

Rozwiązania dla Przemysłu 4.0.

Oferta firmy FANUC rozwija się z myślą o zaspokojeniu aktualnych potrzeb producentów. Warto wiedzieć, że zaraz za nowymi modelami maszyn i robotów producent wprowadza także ciekawe możliwości efektywnego zarządzania ich pracą. Wśród nich są m.in. pakiety oprogramowania (MT Linki, ZDT) umożliwiające zdalne zarządzanie produkcją, gromadzenie danych z warstwy produkcyjnej, monitorowanie stanu maszyn produkcyjnych oraz prowadzenie diagnostyki predykcyjnej.

Przypisy